De volgende groepswandeling is op zondag 25 oktober in Amerongen (Utr). RIVM richtlijn max 4 wandelaars.

Home » Wandelroutes » Training » Wandelen is gezond

Wat doet wandelen met je lichaam

Een half uurtje per dag wandelen bevordert je gezondheid al positief

Wandelen is gezond voor lichaam en geest dat weten we eigenlijk allemaal. Maar wat doet wandelen met je lichaam en hoe gezond is het eigenlijk. Een half uurtje per dag intensief wandelen bevordert je gezondheid al positief. Voor je fysieke en mentale gezondheid zou je het beste een dagelijkse wandeling moeten maken. Zit je even niet lekker in je vel of heb je een dip ga aan de wandel, het maakt je hoofd leeg en je komt tot rust.

Wandelen is heerlijk laagdrempelig, je trekt je wandelschoenen aan en gaat op pad. Ook is het een relatief veilige sport en geschikt voor jong en oud. Bovendien is het ook nog leuk en je ontmoet weer nieuwe mensen met dezelfde passie als jij.

Meerdere onderzoeken die de laatste jaren zijn gedaan tonen aan dat wandelen gezonder is dan hardlopen. Hardlopen kan voor je lichaam een veel zwaardere belasting zijn dan wandelen. Vooral je knieën hebben het zwaar te verduren mede omdat het hardlopen op asfalt veel zwaarder wordt belast.

Wel is het belangrijk indien je nog nooit of weinig heb gewandeld je conditie stapsgewijs op te bouwen. Op deze website staan een aantal wandelroutes met verschillende afstanden. Download een route (gpx bestand) en zet die in je gps of smartphone. Ook ben je van harte welkom op één van onze groepswandelingen die met regelmaat worden georganiseerd.

Wat doet wandelen met je lichaam
Wandelen voor een goede conditie

Wandelen voor een goede conditie

Om gezond te bewegen zouden we dagelijks een half uur per dag intensief moeten bewegen. Wandelen draagt daaraan bij, al moeten we om de conditie sterk te verbeteren wat intensiever wandelen. Wandelen heeft een positief effect op je bloeddruk. Voor mensen met een te hoog cholesterol is een stevige wandeling dan ook zeker aan te raden. Wandelen is goed voor je algehele conditie en daarom erg gezond. Naast dat wandelen heel gezond is voor je lichaam is het ook goed voor je geest. Een wandeling is ontspannend en geeft je nieuwe energie. Na een stevige wandeling voel je je lichamelijk op en top fit!


Enkele tips waarom wandelen zo gezond is

Goede en bruikbare tips om te gaan wandelen

Wandelen is goed voor je lichaam

Een half uurtje per dag wandelen bevordert je gezondheid al positief. Het is goed voor je cholesterol, hart, longen en je bloedvaten. Eigenlijk is het voor heel je lichaam goed.

Zit je in een dip, ga dan wandelen

Zit je even niet lekker in je vel of heb je een dip trek je wandelschoenen aan en ga wandelen. Ook kan het je helpen bij een depressie. Wie regelmatig wandelt heeft ook een betere nachtrust.

Na een dag hard werken lekker gaan wandelen

Naast een drukke baan en een hectiek leven is wandelen goed voor lichaam en geest. Als je in de natuur wandelt geeft je dat ontspanning en kom je heerlijk tot rust.

Met alleen wandelen val je weinig af

Met alleen sporten val je niet veel af. Naast bewegen is minder eten veel beter. Let vooral op de tussendoortjes met te veel suiker. Drink minimaal 1.5 tot 2 liter water per dag.

Calorieën verbranden met wandelen

Als je wandelt verbrand je calorieën. Met 5 km wandelen verbrand je al zo gauw een 300 calorieën. Dus bij 20 km wandelen zit je al snel aan een 1200 calorieën.

Wandelen goed voor je spieren en botten

Mensen die regelmatig wandelen hebben op latere leeftijd minder kans op blessures. Het maakt je spieren en botten steviger.

We hebben voor je ook nog een aantal bruikbare wandeltips