Wandelen is gezond

Wandelen is gezond voor lichaam en geest. Een half uurtje per dag intensief wandelen bevorderd je gezondheid al positief. Zit je even niet lekker in je vel of heb je een dip ga dan wandelen het maakt je hoofd leeg. Wandelen is een relatief veilige sport en geschikt voor zowel jong als oud. Bovendien is het ook nog leuk en je ontmoet weer nieuwe mensen met dezelfde passie als jij.

Meerder onderzoeken die de laatste jaren zijn gedaan tonen aan dat wandelen gezonder is dan hardlopen. Hardlopen kan voor je lichaam een zwaardere belasting zijn dan wandelen. Vooral je knieën kunnen het zwaar te verduren krijgen dit mede omdat het hardlopen op asvalt veel zwaarder wordt belast. Wel is het belangrijk indien je nog nooit of weinig heb gewandeld je conditie stapsgewijs op te bouwen.

 

Zes tips waarom wandelen zo gezond is

Een half uurtje per dag wandelen bevorderd je gezondheid al positief. Het is goed voor je cholesterol, hart, longen en je bloedvaten. Eigenlijk is het voor heel je lichaam goed.

Zit je in een dip, ga dan wandelen

Zit je even niet lekker in je vel of heb je een dip trek je wandelschoenen aan en ga wandelen. Ook kan het je helpen bij een depressie. Wie regelmatig wandelt heeft ook een betere nachtrust.

Wandelen is goed tegen stress

Naast een drukke baan en een hectiek leven is wandelen goed voor zowel lichaam als geest. Al wandelend in de natuur kom je heerlijk tot rust.

Met alleen wandelen val je weinig af

Met alleen sporten val je niet veel af. Naast bewegen is minder eten veel beter. Let vooral op de tussendoortjes met te veel suiker. Drink minimaal 1.5 tot 2 liter water per dag.

Calorieën verbranden met wandelen

Als je wandelt verbrand je calorieën. Met 5 km wandelen verbrand je al zo gauw een 300 calorieën. Dus bij 20 km wandelen zit je al snel aan een 1200 calorieën.

Wandelen goed voor je spieren en botten

Mensen die regelmatig wandelen hebben op latere leeftijd minder kans op blessures. Het maakt je spieren en botten steviger.