De natuur in Brabant.

Wandeltips en gezondheid

Iedereen weet dat wandelen erg gezond is. We geven je enkele wandelips en laten je zien waarom en waar wandelen goed voor is.

Wandelen is populair

Wandelen is voor veel mensen een populaire hobby. Ook is het relatief een goedkoop want met een paar goede wandelschoenen kom je al een heel eind. Nederland kent hele goede wandelpaden waarbij je naar hartenlust kunt genieten van de natuur. Je kunt alleen wandelen maar ook in een wandelgroep. Het voordeel van een wandelgroep is dat je snel nieuwe mensen leert kennen.


Helaas is het in Nederland niet altijd mooi weer. We hebben te maken met verschillende weersomstandigheden. Pas je kleding daar op aan en neem bij twijfel eventueel een paraplu of poncho mee. In Nederland zijn prachtige wandel en natuurgebieden voor een korte of langere wandeling. Je kunt zelf een route uitstippelen of meedoen aan de vele georganisserde wandeltochten.

Wandeltips

Goede wandelschoenen kopen.

Wandelschoenen

Goede wandelschoenen zijn echt heel belangrijk. Koop je schoenen zeker niet te klein maar één tot anderhalve maat groter dan je gewone schoenen. Niets is vervelender dan te kleine schoen met ongemakken zoals een blauwe teen tot gevolg. Te grote schoenen kunnen door schuiven weer blaren veroorzaken dus koop je wandelschoenen goed passend en laat ze desnoods aanmeten.


Merken die zijn naam al meer dan bewezen hebben zijn o.a. Lowa, Meindl, Hanwag en Salomon. Hoge schoenen geven meer stabiliteit aan de enkels dan lagere schoenen. Wandelschoenen kun je verdelen in categorien. Cattegorie A een soepele schoen voor het wat lichtere werk. Cattegorie B voor in de heuvels, en cattegorie C voor de wat zwaardere wandelingen.

Diverse soorten wandelkleding.

Wandelkleding

Wandelen in een spijkerbroek is niet echt ideaal. Een wandelbroek is veel minder stug en na regen ook veel sneller droog. Een wandelbroek is ook lichter wat het wandelen ook een stuk comfortabeler maakt. Een softshell jas heeft ook zijn voordelen. Een goede softshell jas is comfortabel en nagenoeg wind en waterdicht. De jas sluit goed aan op het lichaam en houd je met kouder weer lekker warm.  


Wandelsokken kunnen het beste naadloos zijn. Aangezien je voeten opgesloten zitten in je schoenen moeten we zweetvoeten proberen te voorkomen. Wol en katoen zijn goede opties. Ook een combinatie van wol en kunstvezels wordt veelvuldig toegepast, denk aan Nylon en polyester. Ook voor wandelsokken geldt koop ze goed passend zodat ze zich goed vormen aan je voeten.  

Wandelen met een rugzak of heuptas.

Wandelrugzak of heuptas

Zelf ben ik meer een liefhebber van een wandelheuptas. Het geeft mij een vrijer gevoel. Pluspunt is ook dat je geen last hebt van schouderbanden. Zeker als beginnend wandelaar is dat even wennen omdat het kan irriteren. Over het algemeen kun je in een wandelrugzak meer kwijt. Maar ga je een dagtocht maken dan prefereer ik eerder een wandelheuptas. 


Het nadeel van een wandelrugzak is dat als je iets wilt pakken je de rugzak meestal eerst af moet doen. Met een wandelheuptas gaat dat wat gemakkelijker die draai je gemakkelijker naar je toe. Wat je keuze ook is iedereen heeft natuurlijk zo zijn eigen voorkeur. Wandelrugzakken zijn wel in de meerderheid. Je kunt ze in veel formaten krijgen, maar voor een dagtocht is 10 liter ruim voldoende.

Uitrusting dagwandeling

Wat je allemaal voor een dagwandeling meeneemt is voor iedereen verschillend. Laten we is kijken wat het belangrijkste is wat je zoal mee neemt voor een langere wandeling. Uiteraard spelen de weersomstandigheden en hoe lang je wandeltocht is allemaal mee.

Rugzak

Voor een dagwandeling is een rugzak van 10 tot 15 liter in de meeste gevallen voldoende. Wil je toch wat meer meenemen zoals een extra trui of een jasje dan zou je ook voor een 20 liter kunnen gaan. 

Heuptas

Een heuptas is in de regel veel kleiner dan een rugzak dus ben je beperkt in wat je mee kunt nemen. Ga nooit voor een te kleine heuptas, liever wat meer ruimte dan te weinig. Met een heuptas van een 4 of 5 liter kun je al aardig uit de voeten.

Bidon, drinkfles

Klean Kanteen zijn één van de beste drinkflessen van duurzaam roestvrij staal. Kies je voor een plastic drinkfles kies dan voor BPA vrij. Bij een aluminium drinkfles kan de beschermlaag aan de binnenkant mogelijk gaan slijten.

Regenkleding / paraplu

Wil je in de meest wisselende weersomstandigheden wandelen dan is een paraplu of regenkleding geen overbodige luxe. Tip: kies voor een kleine uitschuifbare stormparaplu, want deze zijn een stuk steviger.

Contant geld

Uiteraard kun je zelf je brood en drinken tijdens een wandeling meenemen, maar wat contant geld is wel zo makkelijk bij je te hebben. Na een wandeling in de kou is het wel lekker om even bij te komen in een horecagelegenheid.

Wat neem ik zelf mee?

Een rug of heuptas,  boterhammen, fruit, mijn Klean Kanteen drinkflessen, smartphone, opvouwbaar zitmatje,  zakdoek, poncho of paraplu, visitekaartjes heerlijkwandelen.nl, handgel, contant geld, zonnebril, toiletpapier, blarenpleisters.

Wandelen met GPS

Wandelen met GPS.

Wandelen met een GPS heeft vele voordelen. Vroeger en eigenlijk gebeurt dat nog steeds wandelen we een wandelroute gewoon met papier in de hand. Het kan allemaal veel gemakkelijker met een GPS op zak. Je download of koopt een wandelkaart en laad die in je GPS. Je maakt een wandelroute en de GPS berekent dan de wandelroute. Het bekendste merk in Nederland is Garmin.

Met een GPS bepaal je de positie hier op aarde. Een GPS kun je vergelijken met een navigatiesysteem in de auto. Eenmaal een wandelroute geladen dan kun je die volgen op je GPS. Ook kun je belangrijke punten in je GPS markeren via een waypoint. De prijzen voor een GPS liggen van nog geen honderd euro tot wel 500 euro. Voor ieder budget is er wel een goed apparaat te krijgen.

Wandelen gezond en voor jong en oud.

Wandelen is gezond

Wandelen is gezond voor lichaam en geest. Een half uurtje per dag intensief wandelen bevorderd je gezondheid al positief. Zit je even niet lekker in je vel of heb je een dip ga dan wandelen het maakt je hoofd leeg. Wandelen is een relatief veilige sport en geschikt voor jong en oud. Bovendien is het ook leuk en je onmoet weer nieuwe mensen met dezelfde interesse als jij.


Meerdere onderzoeken die de laatste jaren zijn gedaan tonen aan dat wandelen gezonder is dan hardlopen. Hardlopen is voor je lichaam een zwaardere belasting dan wandelen. Denk vooral aan je knieën die mede door het hardlopen op asvalt veel zwaarder worden belast. Wel is het belangrijk indien je nog nooit of weinig heb gewandeld je conditie stapsgewijs op te bouwen.

Zes tips waarom wandelen gezond is

Wandelen is goed voor je conditie

Een half uurtje per dag wandelen bevorderd je gezondheid al positief. Het is goed voor je cholesterol, longen, hart en bloedvaten. Eigenlijk is het overal goed voor. 

Zit je in een dip, ga dan wandelen

Zit je even niet lekker in je vel of heb je een dip ga dan wandelen. Ook kan het helpen bij een depressie. Wie regelmatig wandelt heeft ook een betere nachtrust.

Wandelen is goed tegen stress

Naast een drukke baan en een hectiek leven is wandelen goed voor zowel lichaam als geest. Al wandelend in de natuur kom je heerlijk tot rust.

Met alleen wandelen val je weinig af

Met alleen sporten val je niet veel af. Naast bewegen is minder eten veel beter. Let op de tussendoortjes met te veel suiker. Drink minimaal 2 liter water per dag. 

Calorieën verbranden met wandelen

Als je wandelt verbrand je calorieën. Met 5 km wandelen verbrand je al zo gauw een 300 calorieën. Dus bij 20 km wandelen zit je al gauw aan een 1200 calorieën.

Wandelen goed voor je spieren en botten

Mensen die regelmatig wandelen hebben op latere leeftijd minder kans op blessures. Het maakt je spieren en botten steviger.